Bamse
Dorian Mabb och konceptet kring världens starkaste björn
Rune Andréassons älskade varma och goda superhjälte Bamse har länge varit en favorit bland alla barn som vuxit upp i Sverige. 2013 drog vi igång arbetet med att flytta Bamse från sagoböcker och tidningar upp på vita duken.
Först ut var filmen ”Bamse och tjuvstaden”. Dorian Mabb deltog som utvecklare och idégivare kring hur Bamse och hans vänner skulle tas ut som visuellt koncept i kommunikationen. Det visade sig att Bamse och bio var en lyckad kombination, barn med föräldrar och mor- och farföräldrar vallfärdade till landets biografer. Bamse var verkligen en angelägenhet för hela familjen.
Samarbetet har sedan fortsatt med: ”Bamse och häxans dotter”(2016), ”Bamse och dunderklockan” (2018) samt ”Bamse och vulkanön” (2021). Sedan 2022 arbetar vi med ”Bamse och världens minsta äventyr” som beräknas ha premiär i december 2023.
Från idé till färdig kampanj
Arbetet med en kampanj för en ny Bamsefilm är omfattande och tidskrävande. Initialt sitter Dorian Mabb med producent, regissör och animatör för att sätta ramarna.
Därefter tar Dorian fram olika idékoncept som pennskisser. Efter diverse olika valprocesser och bearbetningar tar Dorian Mabb fram en slutgiltig och detaljerad pennskiss. Denna används sedan av filmens animatörer som underlag för att ta fram en bild i filmens manér. Dorian Mabb använder denna som grund för att göra slutfinish och skapa filmens artwork. Därefter görs slutproduktion av kampanjens alla enheter och aktiviteter.