Dacia

Med smart användande av beprövad och effektiv teknik har Dacia utvecklat produkter till priser som tidigare har varit omöjliga för europeiska bilproducenter. Svenska bilister har mottagit nyheterna med öppna armar, vilket gjort Dacia till ett av det senaste decenniets snabbast växande bilmärken. Vi på Dorian Mabb har fått vara med på hela resan.

Så gick Dacia från okänt till kultbil

Vi inledde samarbetet med Dacia kring 2010. Vid den tidpunkten var varumärket i det närmaste okänt i Sverige. Dacia som hade sin grund i Rumänien var inte som de flesta andra biltillverkare. Företagets grundidé byggde på att skapa snygga fungerande bilar som inte kostade skjortan utan var överkomliga i pris för alla. Man kan beskriva det som "funktion före flärd". Varför alltid utveckla ny teknik, om det redan finns beprövad teknik som redan uträttar jobbet på ett bra sätt? Resten är historia. Dacia har delat Sverige i två grupper. Det finns de som aldrig skulle nedlåta sig till att sitta i en Dacia. Och så finns det de som älskar sin Dacia, som ser det som en kultbil som lirar med personens värderingar, och där det billiga ägandet gör att man får pengar över till annat som är roligare än biltransporter.
Dorian Mabb har varit med på hela resan. Inte minst har vi varit delaktiga i allt som gäller eftermarknaden i Sverige och Danmark. Här pratar vi om lojalitetsprogram (CRM), kampanjer, butiksmaterial, sociala medier och event.

En succé i Danmark

Man talar ofta om den nordiska marknaden som relativt homogen. I teorin stämmer det så klart, men i praktiken finns det en hel del skillnader. I vårt arbete har vi därför ibland gjort kampanjer som har varit identiska i de två länderna, men oftast har kampanjerna åtminstone till vissa delar skiljt sig åt. På kuppen har vi lärt oss lite danska – och ja vi stämmer in i att "Danmark er et dejligt land".

Glöm aldrig bort DM!

Trenden är tydlig, världen digitaliseras i rasande takt. Men det är viktigt attt inte glömma bort att vissa målgrupper i vissa lägen är svåra att nå via de breda digitala plattformarna. En del av Dacias kampanjer och lojalitetsprogram gör vi därför fortfarande som traditionell DM.

Marknadsföring som ger ökad försäljning i butik

Daciabilar säljs och underhålls hos nästan 200 återförsäljare i Sverige. För att hålla deras personal och deras kunder varma i kläderna tar vi fram olika typer av butiksmaterial. En stor del av insatserna har varit kopplat till att få mesta möjliga effekt av de digitala ytor som finns på anläggningarna. Här har vi producerat rörliga filmer (digital signage) med en kombination av långsiktiga imageskapande och kortsiktiga säljfrämjande budskap.

Nästa projekt

Hugo Stockholm